Kupowanie przez Internet – wiedza w pigułce

Kupowanie przez Internet – wiedza w pigułce

Coraz więcej firm rozszerza swoją działalność o sklepy internetowe. Niektórzy klienci wciąż mają jednak obawy co do bezpieczeństwa takich zakupów czy możliwości zwrotu nietrafionego towaru. Poniżej rozwiewamy mity na ten temat.

Popularność, jaką cieszą się zakupy online, nie powinna dziwić. Przemawiają za nimi nie tylko niskie ceny (nierzadko niższe niż w centrach handlowych), ale także wygoda – wyboru dokonujemy na spokojnie, w domowym zaciszu, a kurier lub listonosz dostarcza je nam prosto pod drzwi. Sklepy internetowe stają się coraz większą konkurencją dla tradycyjnych sklepów. Zdarza się jednak, że nabyty towar, gdy trafi już w nasze ręce, nie spełnia naszych oczekiwań – wyjaśniamy zatem, czy i jak można dokonać zwrotu internetowych zakupów.

Zwrot towaru kupionego przez Internet – możliwy?

Przepisy regulujące zakupy przez Internet, a przede wszystkim ustawa o prawach konsumenta, jasno mówią o 14 dniach przysługujących na zwrot towaru zakupionego na odległość. Tym samym wszelkie informacje o nieprzyjmowaniu zwrotów umieszczane na stronach sklepów internetowych są bezprawne. Nie jest nawet konieczne podawanie konkretnego powodu rezygnacji z zakupu.

Kolejna kwestia, na temat której zakorzeniło się błędne przekonanie, brzmi: czy można zwrócić towar kupiony w licytacji Allegro? Wielu sprzedawców informuje na swoich licytacjach, że klientowi nie przysługuje taka możliwość, ponieważ zakup w ramach takiej licytacji interpretowany jest jako zakup zgodny z zapisem o aukcji publicznej.

Jednak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rozwiewa te wątpliwości, mówiąc, że platformy aukcyjne nie są aukcjami publicznymi – oznacza to, że 14 dni na zwrot tak samo przysługuje klientowi.

Jak zwrócić towar kupiony przez Internet?

Przysługujące klientowi 14 dni na zwrot liczy się od dnia otrzymania towaru. W okresie tych dwóch tygodni klient powinien wysłać do sprzedawcy informację o odstąpieniu od umowy (mailowo lub tradycyjną pocztą), a następnie odesłać towar zapakowany w oryginalne opakowania (musi to być produkt bez śladów użytkowania).

O bezpieczeństwo zakupów online dbają liczne przepisy polskiego prawa – i choć nie jest tajemnicą, że rzadko kiedy czytamy oparte na nich regulaminy sklepów internetowych, warto zapoznać się z tymi zasadami. Będzie to przydatne zwłaszcza wtedy, gdy zdecydujemy się na zakup w nieznanym nam sklepie.