Dieta 8-godzinna

Dieta 8-godzinna – na czym polega i czy działa?

Nowe diety opracowywane są niemalże codziennie. Jakiś czas temu pewną popularność zdobyła z kolei dieta 8 godzinna, która zakłada ograniczenie nie tyle składników naszych potraw, co zakresu godzin w ciągu dnia, podczas których możemy spożywać posiłki. Czy jest to skuteczne?

Co ciekawe, autorzy diety zakładają, że, aby stracić zbędne kilogramy, nie należy stosować restrykcyjnego programu żywieniowego, odmawiając sobie ulubionych potraw. Najważniejsze jest skrócenie przedziału czasowego, w ramach którego dostarczamy organizmowi pożywienie. 8 godzin, od których pochodzi nazwa diety, to dokładnie 1/3 doby – 2/3 pozostawiamy więc na wszystkie procesy trawienne. Czy dieta 8 godzinna jest zdrowa?

Założenia diety ośmiogodzinnej

Dieta ośmiogodzinna ma pozwalać na schudnięcie, nawet wtedy, gdy jemy wszystko to, na co tylko mamy ochotę. Podstawowym warunkiem diety jest przestrzeganie czasu posiłków, które należy spożywać jedynie w ciągu wybranych ośmiu godzin. Co z pozostałymi szesnastoma godzinami z doby? Czas ten ma być przeznaczony na regenerację organizmu. Układ trawienny w tym czasie spokojnie pracuje, koncentrując się na przetworzeniu uzyskanych składników.

Twórcy diety przekonują, że jedząc przez cały dzień, nie dajemy naszemu ciału czasu na strawienie pokarmu i na pozbycie się wszystkich toksyn, a to w konsekwencji prowadzi do nadwyżki kalorii i odkładania się zbędnej tkanki tłuszczowej i chorób.

Dieta 8 godzinna – skuteczność

Skuteczność diety 8 godzin sprawdzana była między innymi w laboratorium podczas testów na myszach. Jak się okazało, myszy jedzące przez cały dzień kaloryczne jedzenie przytyły, natomiast waga myszy na diecie ośmiogodzinnej pozostała bez zmian.

Niestety, autorzy diety nie podają dziennej maksymalnej wartości energetycznej pokarmów, a także nie zabraniają spożywania jedzenia nawet bardzo kalorycznego. To może budzić pewne wątpliwości. W osiem godzin organizm może pochłonąć nadmierną ilość kalorii, które nawet przez pozostałe szesnaście godzin trudno będzie przetrawić.

Dieta ośmiogodzinna jest również kontrowersyjna ze względu na zagrożenie związane z objadaniem się. Przyjmowanie dużych ilości pokarmów w tak krótkim czasie jak osiem godzin może się skończyć poważnymi problemami z układem trawienia, a także z zaburzeniami funkcjonowania całego organizmu. Dużo lepszym rozwiązaniem jest zbilansowana, zróżnicowana dieta, z ostatnim posiłkiem około godziny osiemnastej.